Wat doet Haptotherapie voor je?

In dit blog leg ik je uit wat haptotherapie is en wat je eraan kunt hebben. Dat illustreer ik graag aan de hand van een voorbeeld uit mijn praktijk. Tot slot geef ik je een aantal voorbeeldvragen waarmee je bij een haptotherapeut terecht kunt.

Haptotherapie: Wat is het… 

Haptotherapie is een ervaringsgerichte therapie waarbij je bewust wordt over wat jou letterlijk en figuurlijk beweegt. Tijdens de sessies krijg je daar zicht op door middel van gesprek, ervaringsoefeningen en aanraking. Met die ervaring krijg je letterlijk en figuurlijk meer grip op je leven.

Haptotherapie werkt als volgt:

In de Haptotherapie wordt o.a. gebruik gemaakt van het volgende fenomeen. Gedurende je dagelijkse activiteit denk je, doe je en heb je gevoelens en die hebben onderling invloed op elkaar.

Als je ‘s morgens opstaat met een bepaald gevoel dan heb je daar een bepaalde gedachte over waarmee je de dag begint en vaak heeft dat gevolgen voor de rest van je dag. 

Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk

Je herkent het vast wel; ‘s morgens bij het opstaan voel je een behoorlijke spanning in je lijf en denk je gelijk aan dat moeilijke telefoontje dat je nog moet plegen dat je stemming bepaald, als je zoontje dan zijn melk ook nog omgooit kun je daar misschien wat (te) heftig op reageren

Nu denk je misschien, ja logisch. Dat is mooi want dat is ook zo. En vergis je niet; dit fenomeen doet zit de gehele dag voor. Ieder heeft door de jaren eigen patronen ontwikkelt in hoe gevoelens en gedachten je handelen beïnvloeden.

Daarnaast pakt Het fenomeen de ene keer “beter” uit dan de andere. Als je zou zijn opgestaan met een opgewekt gevoel met de gedachte van die leuke date van gisteren dan had je al zingend de omgegooide melk opgeruimd. 

Wat haptotherapie voor je doet

De laatste situatie zal niet zo een probleem zijn maar misschien herken je het eerste voorbeeld meer dan je lief is en wil je niet meer dat het je zo overkomt. Ieder mens is anders en voelt, denkt en reageert op z’n eigen wijze. Door de samenhang van je voelen, denken en handelen meer bewust te krijgen, geeft het je meer keuzevrijheid en dus invloed op situaties. Je krijgt weer meer grip. 

Een voorbeeld uit mijn haptonomie praktijk…

Er komt een cliënt bij mij en tijdens het gesprek komt naar voren dat zij moeite heeft met nee zeggen; ‘Ik heb al ja gezegd voordat ik er erg in heb en tja ik vind ook eigenlijk dat ik geen goede reden heb om nee te zeggen. Want als ik nee zeg dan ben ik bang dat ik daar anderen mee kwets en dat wil ik niet. Maarja inmiddels kom ik om in mijn werk en heb daardoor zelfs geen tijd of energie meer voor mijn kinderen. Ik wil graag anders maar weet niet hoe’.

Ze heeft veel ballen hoog te houden en vindt dan ook nog dat ze niet moet zeuren, maar voelt ook het dilemma ten opzichte van haar kinderen. In haar lijf zie ik dat haar schouders steeds hoger optrekken. Als ik haar dat laat voelen herkent ze dat en benoemd dat haar schouders vaak vast zitten. 

Tijdens ons gesprek vraag ik wat meer door en laat haar ondertussen wat opdrachtjes uitvoeren. Ik vraag haar een krijtje te pakken van het bord en weer te komen zitten. Dan vraag ik haar vervolgens; wil je ook die stok pakken en misschien zou je nu kunnen blijven staan? ,Oh maar wacht er ligt daar ook nog een grote bal en daar mag je op gaan zitten’. Ze probeert op de bal te gaan met alles in haar handen. Ze moet een beetje lachen en zegt; ‘ik weet waar je naartoe wilt’ en ze vertelt wat haar nu al doende zo bewust wordt. Haar schouders lijken al wat te zakken. We praten nog wat verder. Echter ondertussen heeft ze nog steeds alle objecten in haar handen en haar schouders trekken weer wat op. Ook dat is weer een eyeopener. ‘Jeetje het gaat ook zo automatisch’…. Ze wil vervolgens vragen of ze de spullen terug mag zetten maar bedenkt zich nog net en legt ze nu uit eigen beweging op de grond. 

Waar kan ik Haptotherapie nog meer voor gebruiken…

Enkele voorbeelden;

  • Ik zit niet lekker in mijn vel
  • Ik heb moeite met nee zeggen
  • Ik weet niet goed wat ik zelf wil
  • Hoe zorg ik beter voor mijzelf
  • Ik voel me onzeker over mezelf
  • Hoe krijg ik weer meer plezier in mijn leven
  • Ik loop elke keer vast in mijn (werk)relatie
  • Hoe zorg ik dat ik niet steeds met anderen bezig ben
  • Ik heb moeite met concentreren
  • Ik voel me vaak somber
  • Ik voel me overwerkt
  • Ik heb lichamelijk klachten zonder duidelijke oorzaak
  • Ik heb moeite met grenzen aangeven
  • Ik wil meer over mijn patronen weten en me daarin ontwikkelen

Herken je één van de bovenstaande onderwerpen en wil je daar aan werken dan kan ik je daar bij helpen. Neem gerust contact op.

Waarom jij zo leeg kunt lopen op video bellen.

Waarom de een wel en de ander niet?

Dat beeldbellen energie vreet is voor de een minder waar dan voor de ander. Ik ken directeuren en bestuurders die schijnbaar onvermoeibaar van de ene ‘call’ in de ander stappen zonder van de stoel te komen. Om er vervolgens na uren en uren ook weer vrij monter op te staan. Ze vinden het allemaal zo erg niet. Lijkt het.

lees verder

Haptonomie voor Professionals?

De opmars van het belang van gevoelens

Op je pad van zelfontplooiing heb je stappen gezet. En je wilt verder, uit ambitie en passie voor je vak als coach, teamleider, scrum master, consultant of verandermanager. Je eigen koers volgen. Hoe mooi zou het dan zijn als je daarbij leert vertrouwen op de samenhang van je verkregen inzichten met dat wat je voelt. 

lees verder

De zintuiglijke vermoeidheid achter videobellen.

Gastblog Door:
Dennis Maij Ondernemer/ Founder WeAreBold
Achtergrond in Audio Engineering & Developer

Videobellen, we doen het nu allemaal. Voor mij geen vreemd fenomeen daar ik in het buitenland woon en voor werkbesprekingen al tijden JAREN aangewezen ben op het via internet videobellen. Daardoor ben ik ook erg bekend met de vermoeidheid die het kan geven en deel daarom graag met kennis en ervaring zodat je niet onnodig jezelf vermoeid.

lees verder

Ontwikkeling van je impact achter een beeldscherm?

Hoe ontwikkel je de kwaliteit van het contact wanneer je iemand niet ‘live’ spreekt maar via een plat beeldscherm? Is dat mogelijk wanneer de helft van onze zintuigen niet of minder meedoet. Of is het onbegonnen werk; iets wat je eigenlijk niet moet willen?

Niet te doen?

Volgens sommigen professionals ‘echt niet te doen’. Cliënten en groepen haken af en het contact verwaterd. Hoe ga jij daarmee om? Het virus zorgt er niet voor dat alle communicatieve, mentale en emotionele uitdagingen ineens verdwijnen. De vragen en behoeftes blijven. Hoe speel jij daarop in?

lees verder

Online coachen: zo werkt het non-verbale spel

Een vergelijking. Ik speel Padel…de snelst groeiende sport in Nederland.’  Padel is een soort kruising tussen tennis en squash. Laatst speelde ik een potje tegen 2 top 100 tennissers van Nederland maar ze legden het af. Simpel omdat padel andere karakteristieken en spelpatronen kent en er dus iets anders van je gevraagd wordt. 

Begeleiding en coaching via beeldscherm groeit razend snel. Het lijkt een kruising tussen beeldbellen en ‘live’ coaching. Maar ben je een top 100 coach of leider en je gaat nu online dan wil dat niet zeggen dat je goed uit de verf komt van achter dat beeldscherm. Het is een ander tak van sport. Ongetwijfeld heb je aanleg maar ben je ook vaardig?

Non-verbale dorst 

Ook via het beeldscherm gaan de coaching gesprekken over gevoelige zaken. En dus telt je non-verbale communicatie zwaar mee. En al is de verleiding groot om vooral de inhoud in te duiken en je te laten leiden door vooral gedachtes (met het gevaar dat het erg vermoeiend wordt), blijft ons hele systeem dorstig non-verbale expressies van het beeldscherm absorberen om gevoelens van de ander in te schatten. Zo zijn we geprogrammeerd.

Hoe het scherm aanscherpt

Die informatie is visueel gereduceerd tot 2 dimensies van je gezicht en iets van je houding. De communicatie van de rest van ons lijf valt visueel weg. Je ruikt niets, aan je tastzintuig heb je niets en het fenomeen dat je adem makkelijk synchroniseertis doet het ook niet lekker. Wat relatief het minste aangetast lijkt, is je stem. We moeten het non-verbaal dus vooral doen met stem en gezichtsexpressies. En gelijk aan hoe een blind of doof persoon andere zintuigen aanscherpt; zo scherp worden we online (vaak onbewust) dus op stem en gezichtsexpressies.

Hoe ben jij in beeld?

De impact die je hebt is sterk afhankelijk van al je non-verbale signalen. En vaak weerspiegelt je stem weer net een ander aspect van jou dan je houding of de manier waarop je beweegt. Of roept je gezichtsexpressie of houding van je hoofd ongewild een gevoel bij de ander op dat je zelf niet bewust bent of ervaart. 

Je komt online anders over dan je denkt

Hoe jij van achter het beeldscherm overkomt en je verbindt is dus anders dan in het ‘echt’. Als jij meer online werkt en je wilt resultaat boeken dan is een kloppend zelfbeeld van je uitstraling ‘in beeld’ essentieel als professional. Wanneer je daar bewust van bent kun je het gaan gebruiken om dichtbij jezelf te blijven, erin te variëren, bij de ander karakteristieke trekken herkennen en meer grip op resultaat te krijgen. 

Webinar: Je non-verbale impact in beeld 

Wil je weten welke kenmerken van gezichts expressie en stem bepalend zijn op hoe je overkom komt en waar je bij anderen op kunt letten? Schrijf je dan in voor het gratis webinar:  Je non-verbale impact in beeld en geluid op vrijdag 3 april om 11 uur (am).

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Waar kan haptonomie bij helpen?

Komt een vrouw (met een burn out) bij de haptonoom.

Suggestie voor een ervarings oefening (haptonomie).

“Ze zeggen dat ik het rustiger aan moet doen”. “En wat zeg je zelf?” Vroeg ik? “Tja misschien hebben ze wel gelijk, ik weet het niet, ben gewoon heel moe, slaap slecht en de bedrijfsarts zegt dat ik voorlopig niet meer moet werken en eerst een paar weekjes moet bijtanken, hij zegt dat ik een burn-out heb”. 

lees verder
Non-verbale communicatie

Hoe gaat het met je goede voornemens?

De top 10 van de goede voornemens: afvallen, meer bewegen, gezonder eten, zuiniger leven, minder drinken, stoppen met roken, je leven en werk beter plannen, meer familie en vrienden zien, minder stress, iets nieuws leren. Zit die van jou ertussen? Stoppen met appen in de auto dan? Vaker je mobiel wegleggen? Minder vlees eten? Zelf heb ik sinds een maand  een goed voornemen om planmatiger te werken omdat ik denk dat het me minder stress oplevert.

lees verder

Lichaamstaal van vrouwen die (niet) onderhandelen

“Vrouwen onder druk onderhandelen niet” hoorde ik Nicolien Bot zeggen op ons laatste congres. “…Vrouwen willen dan alles óf ze willen niets. En beide werkt niet in onderhandelen…” Ze nuanceerde deze stellingen met veel respect en kunde en het leverde heel veel herkenning op bij de vrouwen (en mannen) in de zaal.

lees verder