Hoe voorkom ik dat ik leegloop of mijzelf verlies?

Een groep of cliënt kan het voor elkaar krijgen dat je aan het einde van de sessie het gevoel hebt dat je leeg bent. Dat je ‘op’ bent en soms weet je geeneens waarom of hoe dat kon gebeuren. Wellicht dat je er niet de vinger op kreeg, er te weinig beweging kwam, je je inhield, wat angstig was, of dat je juist veel gevoelens overnam. Hoe voorkom je dat? Of liever: hoe zorg je dat het vóór je werkt en niet tegen je.

Om daar een vinger achter te krijgen door is het van belang dat je op een of andere manier gaat doorkrijgen hoe je lichaam daarin niet liegt. Met andere woorden, hoe ziet het er uit als jij leeg aan het lopen bent of jezelf aan het kwijtraken bent. En kan je dat aan den lijve in een begin stadium ervaren? Het gebeurt namelijk zelden plotseling.

De praktijk wijst uit dat dit lijfelijk vele verschijningsvormen heeft, voor ieder persoon eigenlijk weer anders. De ene loopt leeg door overmatig voorwaarts te gaan bewegen en druk te worden, de ander juist door niet meer te bewegen, te verstrakken en achterover te zitten. Er zijn heel wat smaken. Maar de veronderstelling is dat hoe makkelijker je je eigen non-verbale leegloop positie kent en het bij jezelf herkent, des te makkelijker is het ook om dat in het moment te voelen om vervolgens uit een ander vaatje te kunnen gaan tappen.

In het e-book geef ik een overzicht van een aantal verschillende non-verbale verschijningsvormen waaruit blijkt dat je jezelf wat aan het kwijtraken bent. De kans is groot dat je er een herkent en dan kan je wellicht sneller vertrouwd worden wat je lichaam je dan vertelt…

“…Wanneer je werkelijk in harmonie bent met je lichaam, wordt het een vertrouwde leraar en gids..”

Deepak Chopra.